Goeie voornemens zijn bullshit!?

Het is weer zover. Het nieuwe jaar is daar en de kinderen staan met hun nieuwjaarsbrief klaar. Het is een traditie om met Nieuwjaar elkaar de beste wensen over te maken: een goeie gezondheid, veel succes op het werk en veel geluk met je gezin. Wat mag ik jou wensen?

En dan komen de goeie voornemens: dit jaar wil ik meer gaan sporten, ik wil gezonder gaan eten, ik wil meer water drinken, ik wil vermageren, ik wil assertiever zijn op het werk, ik ga meer me-time nemen, ik wil minder gaan werken, een betere balans vinden met het gezin, ik wil minder op social media zitten, ik wil stoppen met roken, en nu écht! Herkenbaar?

Waar loopt het mis?

Herinner jij je nog je goeie voornemens van vorig jaar? Waarschijnlijk wel, want ze komen ieder jaar terug. En wat heb jij daarvan echt gerealiseerd? Waar loopt het mis?

Ten eerste zijn goeie voornemens vaak niet concreet genoeg. “Ik wil meer gaan sporten” is zo’n voorbeeld. Hoe vager je voornemen, hoe kleiner de kans dat je het zal halen.

Ten tweede ontbreekt het aan motivatie en wilskracht. Hoe hard wil je werken om dat doel te bereiken? Iedereen wil slank, gezond en sportief zijn, maar slechts weinigen trekken hun loopschoenen aan en blijven dat volhouden. De excuses stapelen zich op en we bulldozeren ons doel voor ons uit.

“Iedereen wil naar de hemel, maar niemand wil doodgaan om er te geraken” – Steve Jobs

Ten derde zoeken we korte termijn oplossingen voor lange termijn doelstellingen. Je koopt een boek en je verwacht dat het probleem daardoor aangepakt is. Je koopt dure loopschoenen en je hoopt dat je daardoor meer zal gaan lopen. Je wil vermageren en dus ga je op dieet, maar nadien ga je gewoon verder met je slechte gewoonten. Zolang je het oké vindt om een zak chips te eten bij de TV of om jezelf elke avond te belonen met een glaasje wijn omdat je job zoveel van je vraagt, gaat er niets structureel veranderen en beland je steeds weer bij het oude.

En tot slot is er geen evaluatie. Er is niemand aan wie we rekenschap moeten geven, niemand die polst hoe het ermee staat na een paar dagen, weken of maanden.

Wanneer lukt het wel?

Wat kunnen we doen om er deze keer wel een succes van te maken?

Maak je doelen concreet. Denk aan het SMART principe (SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Actiegericht, Realistisch en Tijdsgebonden). Hoe concreter jouw doelstelling, hoe meer kans op succes. Als je zou zeggen “Ik wil in april de 10 miles in Antwerpen uitlopen”, is je doel duidelijk en kan je beginnen werken naar dat doel. Dan kan je plannen om 3x per week te gaan lopen. Je kan loopschema’s vinden op internet die je daarbij helpen.

Laat je begeleiden door een expert. Je vindt tegenwoordig voor alles wel een coach. Een sport-coach, een voedings-coach, een opruim-coach, een life-coach, een business-coach, enz. Een coach helpt je bij het stellen en concreet maken van je doelen, hij zal je motiveren en inspireren en hij houdt je accountable. Hij is de spreekwoordelijke stok achter de deur. Bovendien heb je soms nieuwe inzichten nodig, een nieuwe mindset en nieuwe gewoonten. Enkel op die manier kan je duurzame oplossingen vinden in plaats van de korte termijn lapmiddelen. Vind je een coach te duur? Stel jezelf dan de vraag hoe waardevol jouw doel is. De meeste mensen gebruiken hun spaarcenten om brandjes te blussen of om problemen uit het verleden op te lossen, maar ze durven niet beslissen om geld te steken in een betere toekomst, omdat ze niet zeker zijn of dat wel de juiste beslissing is of omdat ze geen duidelijke visie over die toekomst durven maken. Ze geven wel geld uit aan hun (v)echtscheiding, maar investeren niet in hun nieuwe relatie. Ze blijven werken in een job, die niet bij hen past en geraken zo in burn-out, maar investeren niet in loopbaanbegeleiding of een life-coach. Het laat alvast zien waar hun focus naartoe gaat. Waar geef jij je geld aan uit: het verleden of de toekomst? Jij kiest.

Start nu. Welke stap kan je nu zetten om dichter bij je doel te geraken? De grote valkuil is om je actie uit te stellen naar morgen of volgende week en daardoor geraken we nog verder van ons doel. Geen woorden, maar daden. Kom in actie, trek je loopschoenen aan, stop met frisdrank, gooi die sigaretten weg (waarom zou je dat pakje nog oproken, als je eigenlijk wil stoppen?).

“You don’t cross the ocean just by looking at the water”

Wist je dit?

Elke keer dat je jezelf iets voorneemt en het dan toch niet realiseert, zet je een kras op je zelfbeeld. Je brengt op die manier schade aan je zelfvertrouwen, omdat je zelfbeeld jou niet meer kan vertrouwen. Het is alsof je zelfbeeld denkt “daar heb je hem weer met die goeie voornemens waar toch weer niks van gaat komen”. De volgende keer dat er een taartje voorgeschoteld wordt, zegt je zelfbeeld “eet maar op, want jij houdt toch niks van je voornemens vol”. En zo stellen mensen zichzelf constant teleur. Wees dus voorzichtig met goeie voornemens.

Mijn wensen voor het komende jaar

  • Leef hier en nu. Geniet van elk moment en wees dankbaar voor de goeie dingen in je leven.
  • Sta bewust in het leven. Ontdek jezelf en wat je echt wil.
  • Voel je vrij om te zeggen, doen en voelen wat je wil. Wees jezelf.
  • Leer te vertrouwen op je gevoel, dat is jouw GPS.
  • Kom in actie, elke dag opnieuw. Leer uit je fouten. Wees fier op jezelf. Doe wat je graag doet met hart en ziel.

Ik wens je veel liefde, kracht en wijsheid.